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 Music From The Elder ...

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Votre Chanson préférée ?
1. Fanfare
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2. Just a Boy
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 6% [ 2 ]
3. Odyssey
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 17% [ 6 ]
4. Only You
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 11% [ 4 ]
5. Under the Rose
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6. Dark Light
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 3% [ 1 ]
7. A World Without Heroes
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 31% [ 11 ]
8. The Oath
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 6% [ 2 ]
9. Mr. Blackwell
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10. Escape from the Island
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11. I
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AuteurMessage
PasteurLove gunMessages : 1785
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeSam 21 Aoû - 11:27

Marco.S a écrit:
Music From The Elder acheté le jour de sa sortie...  Music From The Elder ... - Page 14 1f600
Un peu désorienté après l'avoir posé sur ma platine. Pochette mystérieuse et musique inédite.
Faut dire qu'on sortait de Shandi et du très pop Unmasked.
Avec le temps, j'ai appris à apprécier cet album. Ce fut pour moi une des rares fois où le groupe a pris des risques sur le plan musical. Risques non récompensés, faut le dire, alors qu'à partir de 1979 ils furent plutôt opprtunistes sur les choix de la direction musicale du groupe : disco, pop, hair metal, grunge..

Je suis fan de cet album, sorti au mauvais moment. Mais je comprends que certains fans ne l'aiment pas.

Une chose que je ne comprends toujours pas (alors que je suis fan d'Ace Frehley) c'est que certains s'extasient à l'écoute du solo de dark light. Je le trouve Hyper chiant.

The elder est dans mon top 5 des albums de kiss.
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeSam 21 Aoû - 12:17

Pasteur a écrit:
Marco.S a écrit:
Music From The Elder acheté le jour de sa sortie...  Music From The Elder ... - Page 14 1f600
Un peu désorienté après l'avoir posé sur ma platine. Pochette mystérieuse et musique inédite.
Faut dire qu'on sortait de Shandi et du très pop Unmasked.
Avec le temps, j'ai appris à apprécier cet album. Ce fut pour moi une des rares fois où le groupe a pris des risques sur le plan musical. Risques non récompensés, faut le dire, alors qu'à partir de 1979 ils furent plutôt opprtunistes sur les choix de la direction musicale du groupe : disco, pop, hair metal, grunge..

Je suis fan de cet album, sorti au mauvais moment. Mais je comprends que certains fans ne l'aiment pas.

Une chose que je ne comprends toujours pas (alors que je suis fan d'Ace Frehley) c'est que certains s'extasient à l'écoute du solo de dark light. Je le trouve Hyper chiant.

The elder est dans mon top 5 des albums de kiss.

Je suis d'accord avec toi. Le chorus de Darklight est sûrement le moins inspiré de ceux produits par Ace durant ses années avec le groupe.
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeSam 21 Aoû - 12:19

Tournage du clip 'A World Without Heroes' à NYC fin 1981... Smile

Music From The Elder ... - Page 14 25170910
Music From The Elder ... - Page 14 37479110
Music From The Elder ... - Page 14 25189010
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeDim 22 Aoû - 17:59

Belles photos !
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeJeu 16 Sep - 14:24

16.09.2021 12:23:15



KISS "I" Unreleased 1981 Music Video


16 108 vues . 14 sept. 2021
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeVen 24 Sep - 12:29

24.09.2021 10:25:27



KISS Unreleased "I" Video comparison


743 vues . 23 sept. 2021

Here you will see the Unreleased I video compared to three versions you have all seen for 30 plus years.
Unreleased Video, Solid Gold December 81, San Remo Festival January 82 and finally the only live performance, Fridays in January 82.
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeLun 27 Sep - 18:33

Music From The Elder ... - Page 14 24280910
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeMar 28 Sep - 18:16

Pasteur a écrit:
Music From The Elder ... - Page 14 24280910
Chouette photo ! Smile
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeMer 6 Oct - 5:59

Music From The Elder ... - Page 14 Captur43
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeMer 6 Oct - 9:29

06.10.2021 07:16:32
Pasteur a écrit:
Music From The Elder ... - Page 14 Captur43

Je suis complètement d'accord avec lui... Hormis deux-trois titres, cet album ne me plaît pas !
"A World Without Heroes" est le titre plébiscité par 11 personnes du forum !
Je suis habituellement plutôt fan des compositions de Gene Simmons, mais là, il y a quelque chose qui m'échappe. Qu'est-ce que cette balade totalement insipide a à voir avec Kiss ?
Un peu comme si "Beth" était le titre préféré de "Destroyer" et de toute la discographie kissienne...
Lorsque cela est une chanson sur un album, cela passe mais lorsque pratiquement tout l'album est de la même veine ; j'ai du mal !
Même si cela n'est pas mon cas, je peux comprendre que l'on puisse aimer cet album !
Mais je reste persuadé qu'il a fait beaucoup de mal au groupe... et qu'il reste une anomalie dans la discographie du groupe !
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeVen 12 Nov - 18:53

12.11.2021 17:49:04

https://ultimateclassicrock.com/kiss-music-from-the-elder-movie/

Music From The Elder ... - Page 14 Attach19


Why Kiss’ ‘Music From ‘The Elder” Never Made the Big Screen


Allison Rapp
Published: November 10, 2021

In retrospect, it's clear to the members of Kiss that 1981's Music From "The Elder" was an outlandish idea.

"We were lost. We were delusional," Paul Stanley told Yahoo! Entertainment in 2021. By then, Kiss had settled comfortably into stardom with several massively successful albums under their belt. But while those records took them to the top of the charts, they also made them somewhat complacent. "We couldn't make a rock album. We had no teeth. We were gumming at that point."

But at the time, despite a significant lineup change that involved drummer Peter Criss playing his final show with the band in December 1979 and replaced by Eric Carr, Kiss thought they were onto something with their new material.  “We were convinced that we were making our Sgt. Pepper,” Gene Simmons told Classic Rock.

The basis for that art-rock concept album, the band's ninth, was inspired by the likes of the Who's Tommy and Pink Floyd's The Wall. The record's narrative came from a story Simmons cooked up while dabbling in the back ends of film production in Hollywood: "The first thing I wrote was on the Beverly Hills Hotel stationery: 'The Elder, when the Earth was young, they were already old.' It started with a story treatment that I wanted to turn into a movie — a Tolkienesque ... thing, with inspiration from The Watcher from Marvel and so on."


It turned out that even producer Bob Ezrin couldn't save the sinking ship that was Music From "The Elder." The album performed miserably among fans and critics alike.

Simmons, however, hadn't entirely given up on his story. Kiss had ventured into filmmaking with 1978's Kiss Meets the Phantom of the Park, and the idea of taking their music to the big screen still appealed to him. The basic plot of The Elder album involved the recruitment of a young hero, "The Boy," who embarked on a journey while battling forces of evil along the way. Along the way he was guided by an elderly caretaker named Morpheus. According to Simmons, the movie did enter the beginning of stages of casting with Chris Makepeace, who had recently starred in My Bodyguard, in the lead role. "I don't remember if Patrick Stewart was involved as Morpheus, he might've been," Simmons remembered. "But it started to get some legs. And we were going to do a motion picture, but, like most movies now, over 95 percent never get made, even though there are scripts and everything. So, we had a treatment based on — I mean, my treatment — but it stopped there, and we kind of gave up on it."

The Elder did, however, almost make it onto screens more than three decades later in the form of a 2012 independent interpretation by director Seb Hunter. ”I’ve decided to reset it as a kinda post-apocalyptic road movie but with all the signifies in place, and the characters are the same and the general narrative is the same or at least what we know of it," Hunter said in 2012. "It basically tells the same story, and, of course, it’s an old story with a boy on a quest and the story of good and evil.”  And a comic-book version of the story was released by the band in 2016.

But ultimately, like the album itself, it seemed an official Kiss version of the movie was a much better idea on paper. "That's how delusional we were," Stanley said. "We could just as easily talk about launching a rocket to Mars, you know. I mean, you can talk about it, but actually there's so much that goes into it. And quite honestly, if you were going to send a rocket to Mars, you need a rocket and fuel. And as far as The Elder, I don't think we had either."

Read More: Why Kiss' 'Music From 'The Elder'' Never Made the Big Screen | https://ultimateclassicrock.com/kiss-music-from-the-elder-movie/?utm_source=tsmclip&utm_medium=referral
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeJeu 30 Déc - 8:42

30.12.2021 07:39:06

https://vinylcollector.store/collections/nouveautes/products/kiss-music-from-the-elder-vinyle-transparent-numerote

Music From The Elder ... - Page 14 Kiss_t10

Edition limitée - Logo allemand KISS - Vinyle Transparent numéroté
"Music from The Elder", le neuvième album studio du groupe sorti en 1981, est publié en édition strictement limitée et de haute qualité, en exclusivité E-commerce.
Le nouveau demi-masterisé 1LP est pressé sur un vinyle lourd transparent (180g) et est présenté dans une pochette gatefold laminée or avec des éléments en relief. Les paroles originales des chansons sont imprimées sur une pochette intérieure supplémentaire. Toutes les copies individuelles sont numérotées et comprennent deux autres inserts : une traduction allemande des paroles et un double-face représentant l'artwork de l'édition australienne d'un côté et l'artwork de l'édition japonaise de l'autre.
Très différent des précédents albums du groupe, "Music from The Elder" a été conçu comme un album concept avec des éléments plus orchestraux. Depuis, l'album est devenu un objet de culte, a été apprécié pour son concept et est même devenu une rareté très recherchée dans le catalogue de KISS.

Spécifités de l'édition:
Vinyle 30cm 180g transparent - Limité à 7000 unités seulement dans le monde entier
Pochette gatefold laminée or avec gaufrage
Numéroté au dos de la pochette gatefold.
Paroles imprimées sur les pochettes intérieures supplémentaires
2 encarts supplémentaires (30x30cm) : 1 traduction allemande des paroles, 1 encart double face (Face 1 : Artwork de l'édition australienne / Face 2 : Artwork de l'édition japonaise)
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeJeu 30 Déc - 8:49

phiphi a écrit:
30.12.2021 07:39:06

https://vinylcollector.store/collections/nouveautes/products/kiss-music-from-the-elder-vinyle-transparent-numerote

Edition limitée - Logo allemand KISS - Vinyle Transparent numéroté

Spécifités de l'édition:
Vinyle 30cm 180g transparent - Limité à 7000 unités seulement dans le monde entier
Pochette gatefold laminée or avec gaufrage
Numéroté au dos de la pochette gatefold.
Paroles imprimées sur les pochettes intérieures supplémentaires
2 encarts supplémentaires (30x30cm) : 1 traduction allemande des paroles, 1 encart double face (Face 1 : Artwork de l'édition australienne / Face 2 : Artwork de l'édition japonaise)

Parution prévue en mars 2022 mais indiqué comme épuisé.
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeVen 14 Jan - 8:23

14.01.2022 07:22:48



'I' (Official Video) [remastered]

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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeLun 31 Jan - 8:44

31.01.2022 07:43:38


Paul Stanley & Gene Simmons Reflect on The Elder 40 Years Later

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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeMer 11 Mai - 11:04

11.05.2022 09:02:43

KISS 2021 German Re-Release of The Elder Unboxing & Review

804 vues . 18 avr. 2022
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeJeu 12 Mai - 10:19

12.05.2022 08:17:27

KISS 40th Anniversary 2022 The Elder Picture Disc Unboxing & Review

371 vues . 11 mai 2022

Le chat qui passe sur la pochette... c'est juste "pas possible" !
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeJeu 19 Jan - 9:36

19.01.2023 08:27:02
https://2loud2oldmusic.com/2020/10/15/kiss-music-from-the-elder-1981-album-review-the-kiss-review-series/
Music From The Elder ... - Page 14 20230128

Kiss – ‘Music From The Elder’ (1981) – Album Review (The Kiss Review Series)

PUBLISHED ON October 15, 2020
Kiss came off a very successful Australian Tour thanks to Unmasked and the song “Shandi” being huge hits in that country, but in the States, Kiss had floundered significantly. They were now basically a joke. Peter Criss was no longer in the band, their music was no longer rock and things looked pretty dire for them. Kiss started recording for a new album and this album was going to get back to the hard rock roots of the band, however, things started to change. The thought of hard rock album wasn’t enough. The band had to do something drastic, something big, something artistic. In comes producer Bob Ezrin.

Bob had come off the success of doing a concept album with a band you might know name Pink Floyd. The album was ‘The Wall”. In January 81, the band had started recording at Ace in the Hole studio at Ace’s house and they were doing much harder, rock recordings. But when Bob came on board around March, talk started to change to maybe doing a concept album and Gene was immediately on board, Paul was somewhat, Eric was not thrilled about the direction, but he was thrilled about finally recording his first Kiss album. And Ace, well Ace wasn’t happy at all. Things with Ace would start to deteriorate even more. So much so while the album was being recorded in Toronto and New York, Ace stayed at this house in Connecticut and did his parts in his studio and mailed them out when he was done.
Music From The Elder ... - Page 14 20230129

I could go on and on about what went on behind the scenes, in fact, you could write a book about it. And someone actually did so I will review that book later, but here we are going to get the condensed version. The band chugged along and recorded the album from around March to September with Bob and it took so long as they struggles with the concept album and plus Bob was doing double duty producing another album at the time for another band. They brought in the American Symphony Orchestra and St. Robert’s Choir to record parts, they brought in actors to record voice-overs, they tried everything and experimented with so many styles and sounds. This was a concept album, remember, so the actors were brought in to speak dialogue that would link the story together, but was nixed and only used for the very last song. Nothing was going right. Eric wasn’t happy and Ace was miserable. Hell, Ace barely showed up at all. He had no say in the matter of the album as he would always lose the vote 2-1…Gene & Paul vs Ace. Since no more Peter, his power was none.

When the album was done and the song order was complete, the record company heard the album and probably shit a brick. There wasn’t much they could do at this point, but they did make a major change. The record company changed the order of the songs. Here is the real order the album was to be played in…

Fanfare
Just a Boy
Odyssey
Only You
Under the Rose
Dark Light
A World Without Heroes
The Other
Mr. Blackwell
Escape from the Island
I

Why this order?  This is the order of the story.  Oh yeah, the story…what is the story of this concept album?  I would have hard time telling you this in my own words so I will use the synopsis from Wikipedia. It is succinct enough to follow…The basic plot of “The Elder” involves the recruitment and training of a young hero (The Boy) by the Council of Elders who belong to the Order of the Rose, a mysterious group dedicated to combating evil. The Boy is guided by an elderly caretaker named Morpheus. The album’s lyrics describe the boy’s feelings during his journey and training, as he overcomes his early doubts to become confident and self-assured.
Music From The Elder ... - Page 14 20230232

When the record company heard the album, they didn’t like it and had to change the order of the album to give it a better flow and more listening appeal (at least that is what they thought). It is that order change, that we will discuss because the album I have has the original track listing issued which was arranged by the label. By doing it this way, you completely lose sight of the concept album as now it is just an album with no storyline in proper order to follow (not that you could follow it anyway). Before we get to that, let’s talk packaging.

The album cover is just a medieval looking door with a young hand reaching to know on the door. The album was a gatefold and inside was another medieval looking table and chairs with a candle in the middle. And the back cover was the rest of the door. The band was missing. They were no where to be found. This was the first album the band wasn’t featured in any of the packaging. Crazy. If that wasn’t crazy, look at the band’s costumes for this album…

Music From The Elder ... - Page 14 20230233

I’m not sure what to say to this for Gene and Paul. Scary. At least Ace and Eric looked great. There were no inserts in this album that I am aware. The only thing was the album sleeve was actually a clear plastic sleeve with the Kiss information on it as seen in my copy below.
Music From The Elder ... - Page 14 20230234

This album saw the band sink even lower. They didn’t even tour the U.S. with this album. They made a handful of appearances to promote, but that was it. This album is also significant as it would be the last album Ace Frehley would appear on…musically until the MTV Unplugged album. His face would appear on the next two albums although he wouldn’t actually play any of those new songs.

Things were crumbling and the Kiss train was about to come to the end of its tracks…or was it.
Enough chatter, let us get to the music and the reason we are here.

Music From The Elder ... - Page 14 20230235

The album opens with “The Oath” which is a more metal song and actually had Paul singing in a falsetto which is not his strong part. It is actually a decent opening track as it does rock out and is quite heavy. This was supposed to be the 8th track so completely throws out the storyline by placing it first. Any thought of understanding the concept is completely lost. The lead guitar on this is great and is actually Paul and not Ace.

Then comes “Fanfare” which actually should’ve led the album. Think a 20th Century Fox movie opening theme and you have an idea of what this sounds like. It is full of orchestration and much…welll…fanfare.

Next up is “Just a Boy” which opens as an acoustic track and Paul on vocals. The song gets a little heavier and Paul sings in more falsetto and is all completely strange. This is not a Kiss sounding song at all and not sure how I would describe it. With the tempo changes in it, it is well composed but can’t really understand everything being said and the artistry that was meant is lost on me.

Then we get the one Ace song, “Dark Light”. Now this is more like it. It sounds like Kiss. It has Ace’s guitar sound prominently on it. This is song four, but was supposed to be song #6 so again, all plot is lost. This is your last Kiss Ace song until ‘Psycho Circus’ so you better enjoy it and enjoy it I do. As far as the story goes, it sounds like Ace is warning the Boy of the darkness that was to come. It is not his best song, but one of the better songs on the album for me at least. Ace’s playing is awesome as expected and a much needed lift for the album. “Dark Light” was actually based off a guitar riff written by Anton Fig and the demo was called “Don’t Run”. They turned it in to this song to fit the story. Who is they? Gene Simmons and actually Lou Reed…yes, that Lou Reed.

Finally we get a Gene song called “Only You” which is a perfect sounding Gene song. It is dark and a little eerie. There are some cool vocal effects on it and it is another really great rock track on the album. There is a nice bass groove on it and Paul shares some vocals in it for a verse to tie in the storylines. Gene actually plays bass and rhythm guitar on it and does a great job. There is a short reprise of “Just a Boy” which is actually a nice touch. This is one of the better tracks.

The song goes straight into “Under the Rose” which is another Gene song and is actually done the same way if you sequenced the album in the original format. The tempo changes from slow to fast to slow to fast throughout. The chorus has a choir thrown in for good measure. It doesn’t sound like Ace is on lead, but he does play bass actually. On the acoustic guitar is Eric Carr (and drums). The song on its own is okay, but if listened to it in context of the story, I like this track as it is another menacing sounding Gene song.

Music From The Elder ... - Page 14 20230236

The second side kicks of with the only U.S. single, “A World Without Heroes”. The song was written by Paul Stanley and his demo was called “Every Little Bit of Your Heart”. When they re-worked it for the album, Lou Reed and Gene stepped in and changed up some of the lyrics and helped get it to its final version. This is a ballad, plain and simple. Actually sung by Gene and a song the band has been known to play in their acoustic sets. Sadly, no Ace on this song as lead guitar is done by Paul. The song is very dark and a little morose while at the same time quite beautiful. Another song that really sounds nothing like a Kiss song. It did go to #57 on the Billboard charts.

Then comes the bass heavy, dark and actually awful song “Mr. Blackwell”. It isn’t much musically, mostly bass and mostly lyrics. Apparently Mr. Blackwell is feeling well and honestly, if you are listening to this version of the track sequence, you have no idea who Mr. Blackwell is anyway. As an individual track, not good at all.

The song goes straight in to “Escape from the Island” which is an instrumental track written by Ace, Eric Carr and Bob Ezrin. It is a high energy track that rocks out and is the big chance for Eric to shine and be front and center. There was a movie script supposedly being done for this story concept and if it would’ve been done this would probably have been an action sequence with the boy escaping an island. It has that type of excitement attached to it. But I love it being Ace and Eric having fun playing together.

Then we come to song #3, wait wrong sequence. This is song #10 and it is called “Odyssey”. I’m not sure what I can say about this track other than it is sung by Paul, has Allan Schwartzberg on drums and Tony powers on keyboards and is trying to be something it is really not. They are trying to go and do this overblown, look how artistic we can be crap that fails on every level. It feels all Broadway and over-the-top and if that was what they were going for then they succeeded.

The last track is truly the last track on both versions called “I”. What I like about this song is actually two things. 1) It has both Paul and Gene singing and 2) It sounds like Kiss. It has that rock anthem feel and it rocks out. It almost sounds live or at least should be played live. Although the album was a little all over the place, it was went out with a bang. At the end of the song, we get the only speaking parts from the actors. It is awful. A fun fact, there was actually a music video recorded for this song but never saw the light of the day. When they recorded the video for “A World Without Heroes”, the went ahead and did another one. Since the album did so poorly, the never released it and currently no one knows who has that video.

Track Listing:
The Oath – Keeper
Fanfare – Delete
Just a Boy – Delete
Dark Light – Keeper
Only You – Keeper
Under the Rose – Keeper
A World Without Heroes – Keeper
Mr. Blackwell – Delete
Escape from the Island – Keeper
Odyssey – Delete
I – Keeper

The Track Score is 7 out of 11 for a Score of 64% which is actually better than I would’ve expected from what I remember with this album. I did the review of the original format I had when I was a kid so you could understand what the public got back in the day. There was no way to determine the concept of this album with the songs being in the order they were in. It was such a mish-mash of songs and most didn’t sound anything like Kiss. It was a total trainwreck.

But…years later after reading a book on the album and living with it for 40 years, it isn’t half bad. I definitely like it better in the in the correct, storyline sequence and I think they need to do a deluxe edition that includes all the spoken work parts that were meant to tie the story together. That would be cool. There were more songs I like then I remembered and I don’t think it is as bad as everyone says or thinks. I give this an overall score of 3.0 out of 5.0 Stars. I give them kudos for trying to do something different as I think all bands need to shake it up a bit. If you haven’t heard it in awhile, check it out and spend some time with it and I think you might change your mind. It isn’t their worst album.
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeJeu 19 Jan - 10:02

19.01.2023 08:37:07

Kiss - 'Music From The Elder' (1981) - Critique d'album (The Kiss Review Series)

PUBLIÉ LE 15 octobre 2020
Kiss est sorti d'une tournée australienne très réussie grâce à Unmasked et la chanson "Shandi" étant d'énormes succès dans ce pays, mais aux États-Unis, Kiss avait considérablement échoué. Ils étaient maintenant essentiellement une blague. Peter Criss n'était plus dans le groupe, leur musique n'était plus rock et les choses semblaient assez désastreuses pour eux. Kiss a commencé à enregistrer pour un nouvel album et cet album allait revenir aux racines hard rock du groupe, cependant, les choses ont commencé à changer. L'idée d'un album de hard rock ne suffisait pas. Le groupe devait faire quelque chose de radical, quelque chose de grand, quelque chose d'artistique. Arrive le producteur Bob Ezrin.

Bob avait eu le succès de faire un album concept avec un groupe que vous connaissez peut-être sous le nom de Pink Floyd. L'album était "The Wall". En janvier 81, le groupe avait commencé à enregistrer au studio Ace in the Hole chez Ace et ils faisaient des enregistrements rock beaucoup plus durs. Mais quand Bob est arrivé à bord vers mars, les discussions ont commencé à changer pour peut-être faire un album concept et Gene était immédiatement à bord, Paul était un peu, Eric n'était pas ravi de la direction, mais il était ravi d'enfin enregistrer son premier album Kiss. Et Ace, eh bien Ace n'était pas content du tout. Les choses avec Ace commenceraient à se détériorer encore plus. Tant et si bien que pendant l'enregistrement de l'album à Toronto et à New York, Ace est resté dans cette maison du Connecticut et a fait ses parties dans son studio et les a envoyées par la poste quand il a fini.

Je pourrais continuer encore et encore sur ce qui s'est passé dans les coulisses, en fait, vous pourriez écrire un livre à ce sujet. Et quelqu'un l'a fait, je réviserai ce livre plus tard, mais ici nous allons obtenir la version condensée. Le groupe a continué et a enregistré l'album de mars à septembre avec Bob et cela a pris tant de temps qu'ils se débattaient avec l'album concept et en plus, Bob faisait un double devoir en produisant un autre album à l'époque pour un autre groupe. Ils ont fait venir l'American Symphony Orchestra et le St. Robert's Choir pour enregistrer des parties, ils ont fait venir des acteurs pour enregistrer des voix off, ils ont tout essayé et expérimenté avec tant de styles et de sons. C'était un album concept, rappelez-vous, donc les acteurs ont été amenés à parler d'un dialogue qui relierait l'histoire, mais a été annulé et n'a été utilisé que pour la toute dernière chanson. Rien n'allait bien. Eric n'était pas content et Ace était malheureux. Enfer, Ace s'est à peine présenté. Il n'avait pas son mot à dire sur l'album car il perdrait toujours le vote 2-1… Gene & Paul vs Ace. Depuis plus de Peter, son pouvoir était nul.

Lorsque l'album a été terminé et que la commande des chansons a été terminée, la maison de disques a entendu l'album et a probablement chié une brique. Ils ne pouvaient pas faire grand-chose à ce stade, mais ils ont apporté un changement majeur. La maison de disques a changé l'ordre des chansons. Voici le véritable ordre dans lequel l'album devait être joué :
Fanfare, Just a Boy, Odyssey, Only You, Under the Rose, Dark Light, A World Without Heroes, The Other, Mr. Blackwell, Escape from the Island, I.

Pourquoi cette ordre ? C'est l'ordre de l'histoire. Oh ouais, l'histoire… quelle est l'histoire de cet album concept ? J'aurais du mal à vous le dire avec mes propres mots donc j'utiliserai le synopsis de Wikipédia. C'est assez succinct pour suivre… L'intrigue de base de "The Elder" implique le recrutement et la formation d'un jeune héros (The Boy) par le Conseil des Anciens qui appartiennent à l'Ordre de la Rose, un groupe mystérieux dédié à la lutte contre le mal. Le garçon est guidé par un gardien âgé nommé Morpheus. Les paroles de l'album décrivent les sentiments du garçon au cours de son voyage et de sa formation, alors qu'il surmonte ses premiers doutes pour devenir confiant et sûr de lui.

Lorsque la maison de disques a entendu l'album, ils ne l'ont pas aimé et ont dû changer l'ordre de l'album pour lui donner un meilleur débit et plus d'écoute (du moins c'est ce qu'ils pensaient). C'est de ce changement d'ordre que nous allons discuter car l'album que j'ai a la liste originale des morceaux publiée qui a été arrangée par le label. En procédant de cette façon, vous perdez complètement de vue l'album concept car il ne s'agit plus que d'un album sans scénario dans le bon ordre à suivre (pas que vous puissiez le suivre de toute façon). Avant d'en arriver là, parlons emballage.

La couverture de l'album n'est qu'une porte d'aspect médiéval avec une jeune main qui cherche à savoir sur la porte. L'album était un gatefold et à l'intérieur il y avait une autre table et des chaises d'aspect médiéval avec une bougie au milieu. Et le capot arrière était le reste de la porte. Le groupe avait disparu. Ils ne se trouvaient nulle part. C'était le premier album où le groupe ne figurait dans aucun des emballages. Fou. Si ce n'était pas fou, regardez les costumes du groupe pour cet album…

Je ne sais pas quoi dire à cela pour Gene et Paul. Angoissant. Au moins, Ace et Eric avaient fière allure. Il n'y avait pas d'inserts dans cet album à ma connaissance. La seule chose était que la pochette de l'album était en fait une pochette en plastique transparent avec les informations Kiss dessus, comme on le voit dans ma copie ci-dessous.

Cet album a vu le groupe sombrer encore plus bas. Ils n'ont même pas fait de tournée aux États-Unis avec cet album. Ils ont fait quelques apparitions pour promouvoir, mais c'était tout. Cet album est également important car ce serait le dernier album sur lequel Ace Frehley apparaîtrait… musicalement jusqu'à l'album MTV Unplugged. Son visage apparaîtra sur les deux albums suivants bien qu'il ne jouerait aucune de ces nouvelles chansons.

Les choses s'effondraient et le train Kiss était sur le point d'arriver au bout de ses rails… ou était-ce le cas.
Assez bavardé, passons à la musique et à la raison pour laquelle nous sommes ici.

FACE A :
L'album s'ouvre sur "The Oath" qui est une chanson plus métal et Paul chante en fausset ce qui n'est pas son fort. C'est en fait une piste d'ouverture décente car elle bascule et est assez lourde. C'était censé être la 8ème piste donc jette complètement le scénario en le plaçant en premier. Toute idée de comprendre le concept est complètement perdue. La guitare principale est géniale et est en fait Paul et non Ace.

Vient ensuite "Fanfare" qui aurait dû mener l'album. Pensez à un thème d'ouverture de film de la 20th Century Fox et vous aurez une idée de ce à quoi cela ressemble. C'est plein d'orchestration et beaucoup… eh bien… fanfare.

La prochaine étape est "Just a Boy" qui s'ouvre sur une piste acoustique et Paul au chant. La chanson devient un peu plus lourde et Paul chante plus en fausset et c'est complètement étrange. Ce n'est pas du tout une chanson qui sonne Kiss et je ne sais pas comment je la décrirais. Avec les changements de tempo, il est bien composé mais je ne peux pas vraiment comprendre tout ce qui est dit et le sens artistique qui était signifié est perdu pour moi.

Ensuite, nous obtenons la chanson d'Ace, "Dark Light". Maintenant, c'est plus comme ça. Cela ressemble à un baiser. Il y a le son de la guitare d'Ace en évidence. C'est la quatrième chanson, mais elle était censée être la sixième, donc encore une fois, toute l'intrigue est perdue. C'est votre dernière chanson de Kiss Ace jusqu'à "Psycho Circus", alors vous feriez mieux d'en profiter et d'en profiter moi aussi. En ce qui concerne l'histoire, on dirait qu'Ace avertit le garçon des ténèbres à venir. Ce n'est pas sa meilleure chanson, mais l'une des meilleures chansons de l'album pour moi en tout cas. Le jeu d'Ace est génial comme prévu et un coup de pouce bien nécessaire pour l'album. "Dark Light" était en fait basé sur un riff de guitare écrit par Anton Fig et la démo s'appelait "Don't Run". Ils l'ont transformé en cette chanson pour s'adapter à l'histoire. Qui sont-ils ? Gene Simmons et en fait Lou Reed… oui, ce Lou Reed.

Enfin, nous obtenons une chanson de Gene appelée "Only You" qui est une chanson de Gene au son parfait. Il fait sombre et un peu étrange. Il y a des effets vocaux sympas dessus et c'est un autre très bon morceau rock de l'album. Il y a un joli groove de basse dessus et Paul y partage quelques voix pour un couplet à lier aux intrigues. Gene y joue de la basse et de la guitare rythmique et fait un excellent travail. Il y a une courte reprise de "Just a Boy" qui est en fait une belle touche. C'est l'une des meilleures pistes.

La chanson va directement dans "Under the Rose" qui est une autre chanson de Gene et se fait en fait de la même manière si vous avez séquencé l'album dans le format original. Le tempo passe de lent à rapide à lent à rapide tout au long. Le chœur a un chœur jeté pour faire bonne mesure. Il ne semble pas qu'Ace soit en tête, mais il joue de la basse en fait. À la guitare acoustique se trouve Eric Carr (et la batterie). La chanson en elle-même est correcte, mais si je l'écoute dans le contexte de l'histoire, j'aime cette piste car c'est une autre chanson menaçante de Gene.

FACE B :
La deuxième face démarre avec le seul single américain, "A World Without Heroes". La chanson a été écrite par Paul Stanley et sa démo s'appelait "Every Little Bit of Your Heart". Quand ils l'ont retravaillé pour l'album, Lou Reed et Gene sont intervenus et ont changé certaines des paroles et ont aidé à l'amener à sa version finale. C'est une ballade pure et simple. En fait chanté par Gene et une chanson que le groupe est connu pour jouer dans leurs sets acoustiques. Malheureusement, aucun Ace sur cette chanson car la guitare principale est faite par Paul. La chanson est très sombre et un peu morose tout en étant assez belle. Une autre chanson qui ne ressemble vraiment en rien à une chanson de Kiss. Il est allé à la 57e place du palmarès Billboard.

Vient ensuite la chanson lourde, sombre et vraiment horrible «Mr. Blackwell ». Ce n'est pas grand-chose musicalement, principalement de la basse et principalement des paroles. Apparemment, M. Blackwell se sent bien et honnêtement, si vous écoutez cette version de la séquence de morceaux, vous n'avez aucune idée de qui M. Blackwell est de toute façon. En tant que piste individuelle, pas bon du tout.

La chanson va directement dans "Escape from the Island" qui est une piste instrumentale écrite par Ace, Eric Carr et Bob Ezrin. C'est une piste à haute énergie qui déchire et c'est la grande chance pour Eric de briller et d'être à l'avant-plan. Il y avait un scénario de film censé être fait pour ce concept d'histoire et si cela avait été fait, cela aurait probablement été une séquence d'action avec le garçon s'échappant d'une île. Il y a ce type d'excitation qui s'y rattache. Mais j'adore le fait qu'Ace et Eric s'amusent à jouer ensemble.

Ensuite, nous arrivons à la chanson n ° 3, attendez la mauvaise séquence. C'est la chanson #10 et elle s'appelle "Odyssey". Je ne suis pas sûr de ce que je peux dire à propos de ce morceau à part qu'il est chanté par Paul, qu'Allan Schwartzberg est à la batterie et que Tony est aux claviers et qu'il essaie d'être quelque chose qu'il n'est vraiment pas. Ils essaient d'aller faire ça exagéré, regardez à quel point nous pouvons être des merdes artistiques qui échouent à tous les niveaux. Cela ressemble à Broadway et à l'exagération et si c'était ce qu'ils recherchaient, ils ont réussi.

La dernière piste est vraiment la dernière piste sur les deux versions appelée "I". Ce que j'aime dans cette chanson, c'est en fait deux choses. 1) Il a à la fois Paul et Gene qui chantent et 2) Cela ressemble à Kiss. Il a cette sensation d'hymne rock et ça déchire. Cela sonne presque en direct ou du moins devrait être joué en direct. Même si l'album était un peu partout, il est sorti en fanfare. À la fin de la chanson, nous obtenons les seules parties parlantes des acteurs. C'est horrible. Un fait amusant, il y avait en fait un clip vidéo enregistré pour cette chanson mais n'a jamais vu le jour. Quand ils ont enregistré la vidéo de "A World Without Heroes", ils sont allés de l'avant et en ont fait une autre. Depuis que l'album a si mal marché, il ne l'a jamais sorti et actuellement personne ne sait qui a cette vidéo.

Le Track Score est de 7 sur 11 pour un score de 64%, ce qui est en fait meilleur que ce à quoi je m'attendais d'après ce dont je me souviens avec cet album. J'ai fait l'examen du format original que j'avais quand j'étais enfant afin que vous puissiez comprendre ce que le public a récupéré à l'époque. Il n'y avait aucun moyen de déterminer le concept de cet album avec les chansons dans l'ordre dans lequel elles se trouvaient. C'était un tel méli-mélo de chansons et la plupart ne ressemblaient en rien à Kiss. C'était un naufrage total.

Mais… des années plus tard, après avoir lu un livre sur l'album et vécu avec pendant 40 ans, ce n'est pas si mal. Je l'aime vraiment mieux dans la séquence correcte du scénario et je pense qu'ils doivent faire une édition de luxe qui comprend toutes les parties de travail parlées qui étaient censées lier l'histoire ensemble. Ce serait cool. Il y avait plus de chansons que j'aimais que je ne m'en souvenais et je ne pense pas que ce soit aussi mauvais que tout le monde le dit ou le pense. Je lui donne une note globale de 3,0 sur 5,0 étoiles. Je leur donne des félicitations pour essayer de faire quelque chose de différent car je pense que tous les groupes ont besoin de secouer un peu. Si vous ne l'avez pas entendu depuis un moment, jetez-y un coup d'œil et passez du temps avec lui et je pense que vous pourriez changer d'avis. Ce n'est pas leur pire album.
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeVen 20 Jan - 11:16

20.01.2023 10:14:13

J'aime bien ce commentaire parce que j'y retrouve l’indulgence et les contradictions que je rencontre régulièrement pour cet album. Il est toujours difficile d'admettre un échec pour son groupe favori !
Et puis avec un recul de quarante ans, l'âge adoucissant les mœurs... plus la nostalgie d'une époque révolue qui était celle de notre jeunesse où la situation du moment ne nous laissait pas présager que cela évoluerait vers le bordel que nous connaissons aujourd'hui... on peut trouver des excuses à tout !
Ainsi, toutes les conditions sont énumérées dans l'article pour dire que cela va être un album de M… puis à la fin de la critique, on serait presque tenté par l’achat du coffret avec l’intégralité des 200 titres qui ont été enregistrés pour cet album… C’est écrit noir sur blanc : "Si vous ne l'avez pas entendu depuis un moment, jetez-y un coup d'œil et passez du temps avec lui et je pense que vous pourriez changer d'avis."
Effectivement, si je programme une écoute matin, midi et soir pendant dix ans, je vais peut-être finir par trouver qu'il n'est pas aussi mauvais que je pouvais le penser au départ ! Je vais peut-être finir par aimer ces chansons insipides, les larmes de Gene et les solos à deux balles de Paul...  Je dois y croire !

En tous les cas, j’ai été heureux d’apprendre à cette lecture qu’il ne s’agissait pas du pire album de Kiss. D’où ma question : quel est le pire album de Kiss ?
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeMar 1 Aoû - 11:33

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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeDim 13 Aoû - 19:02

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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeSam 11 Nov - 18:56

11.11.2023 17:41:28
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10 Things That Went Wrong With Kiss’ ‘Music From ‘The Elder”

Matthew Wilkening
Updated: November 10, 2023
Contributing Authors: Bryan Rolli

In order for an album as misguided as Kiss' Music From "The Elder" to even see the light of day, a lot of things have to go wrong from the start.

And that's exactly what happened when the '70s rock heroes tried to pull out of an early '80s commercial tailspin by abandoning just about everything that had made them popular in the first place.

Flirtations with disco and pop on 1979's Dynasty and 1980's Unmasked had alienated the band's original hard-rock fans, so Kiss brought back Bob Ezrin, who had produced their beloved 1976 album Destroyer, in hopes of reconnecting with the sound that had brought them fame and fortune.

The problem was Ezrin was riding high off the critical and commercial success of Pink Floyd's extravagant concept album The Wall. Somewhere along the way, the plan changed from Kiss making a back-to-basics album to crafting a grand multimedia statement, fueled by a short story Gene Simmons had written, that would force fans and critics to acknowledge their creative genius.

"We wanted a critical success," Paul Stanley told Classic Rock. "And we lost our minds."

We take a look at 10 Things That Went Wrong With Kiss' Music From "The Elder" below.

1. Ace Frehley Reached His Boiling Point

Music From "The Elder" was the last Kiss album to feature original guitarist Ace Frehley for another 15 years, which arguably says more about his intuition than the band's internal friction. Already frustrated by his role within the group, Frehley hated the album's musical direction and sang on just one song, "Dark Light." That feeling of frustration was exacerbated when many of his solos were edited out of the final cut. "I would have bet a million dollars that the album was going to fail," Frehley said in 2018. "I did some great solos on it, and there's some really good songs, but it wasn't the right record for the time."

2. Eric Carr Received a Less-Than-Awesome Introduction to Kiss

It should have been a drummer's dream come true: the chance to sit behind the kit with an arena-packing, era-defining rock band. Instead, Eric Carr's tenure with Kiss got off to an inauspicious start with Music From "The Elder." "I think Eric was caught between Ace's grumbling and the other guys' opinion and my craziness," producer Ezrin recalled in Greg Prato's The Eric Carr Story. Carr, who replaced original drummer Peter Criss, was just happy to be included, even if his first Kiss album would become one of the band's most notorious. What's worse, Ezrin tapped session musician Allan Schwartzberg to replace Carr's drums on "Odyssey" and "I." "I don't remember why we did that, because Eric was perfectly capable [of] handling everything," Ezrin admitted in Prato's book.
Music From The Elder ... - Page 14 20231115

3. Bob Ezrin Wasn't in Top Form

Ezrin's return should have spelled success for Kiss after a series of pop-leaning misfires. But the producer, who was riding high on the success of Pink Floyd's The Wall, encouraged Kiss to bite off way more than they could chew. Ezrin was also battling his own demons as he and the band decamped to Frehley's home studio in Wilton, Conn., to work on the album. "My marriage had broken up, and I was with someone new," Ezrin confessed in The Eric Carr Story. "I was doing drugs and not in the best of shape — it was not a good experience."

4. It Was a Misguided Attempt to Please Music Critics

After years of having even their best work lambasted by music critics, Kiss made a misguided attempt to win over their longtime adversaries. "We were starting to lose touch," Simmons confessed in 2001's Kiss: Behind the Music. "We actually did that one for the critics. You should never go for respect, because on the day that critics and your mom like the same music that you do, it's over." "We believed that Bob [Ezrin] could save us and get us back on track," Stanley explained in the same book. "[Manager] Bill Aucoin also very much believed this was a way to take us to another level and that we would impress the people who'd never been into us. And we thought the same thing. Like I said, we were delusional."

5. Paul Stanley Reached Too Far

Looking back, Paul Stanley wished he hadn't pushed himself so far from his vocal comfort zone on Music From "The Elder." "What came out was, I don't particularly think, very good - at times, it's hammy, most of my vocals on there," he told Yahoo! "If you've ever seen The Little Rascals, [it's like] how Alfalfa would sing in a pseudo-operatic voice or try to." Stanley conceded that some of The Elder songs, such as "Odyssey," worked better with other singers. "It was a good song when I heard Tony Powers, the guy who wrote it, sing it because it was unique," Stanley said in Kiss: Behind the Mask. "Me singing it was just tragic."

6. Trend Chasing Bit Kiss on the Ass Again

On more than one occasion, Kiss have been guilty of changing their sound too much to fit in better with the most popular music of the day. Music From "The Elder" was supposed to course-correct the group after two records dominated by disco and pop. Instead, they doubled down by gambling on a concept record — and lost. Although the band fought its way back into fans' good graces in the mid-'80s, the lesson didn't fully stick. In 1987 Kiss tried to emulate Bon Jovi's success with the keyboard-dominated Crazy Nights, and in the mid-'90s they released the grunge-influenced Carnival of Souls. "Was it as honest and authentic as our other stuff? No," Simmons told UCR of the latter album. "It's like going to another country. You love the way East Indians dance, and you go, 'Oh, that's cool.' Then you get up on the dance floor, and you try to do it. Can I dance as well as somebody who has been dancing East Indian dances all of their lives? No."
Music From The Elder ... - Page 14 20231116

7. Kiss' Gold and Platinum Winning Streak Ended

Following the critical and commercial failure of 1980's Unmasked, which barely went gold, Kiss needed a hooky, no-frills hard-rock LP to reestablish their supremacy. Music From "The Elder" wasn't that LP. The album baffled fans, was lampooned by critics and tanked commercially, stalling at No. 75 on the Billboard 200 and becoming the band's first album in years to not earn a gold certification from the RIAA. "It bombed," Gene Simmons confessed to Classic Rock. "There's just no other way to look at it."
Music From The Elder ... - Page 14 20231117

8. There Was No Elder Movie

According to Simmons, a movie version of Music From "The Elder" reached an early casting stage, with My Bodyguard star Chris Makepeace in the lead role. "I don't remember if Patrick Stewart was involved as Morpheus, he might've been," Simmons remembered. "But it started to get some legs. And we were going to do a motion picture, but, like most movies now, over 95 percent never get made, even though there are scripts and everything. So, we had a treatment based on — I mean, my treatment — but it stopped there, and we kind of gave up on it." In 2012, director Seb Hunter announced his plans to adapt The Elder into his own independent movie, even going so far as to release a trailer, but the project has yet to be completed.

9. Kiss Had to Scrap Their Wild Tour Plans

No matter how their albums fared, Kiss could usually be counted on to win over live audiences with their characteristically epic rock shows. But Music From "The Elder" was such a dismal failure they couldn't even tour in support of it. Shame, too, because unearthed sketches from Mark Ravitz (who created the first-ever Kiss stage logo and designed the Destroyer tour stage) show a mammoth, medieval stage design, with the band gathered around a glowing orb and performing in front of a lighthouse, Egyptian temple and wishing well.
Music From The Elder ... - Page 14 20231118

10. Creatures of the Night Was Wrongly Ignored

At the very least, the utter failure of Music From "The Elder" woke up Kiss. Down to two original members and with its career very much on the line, the band made an unexpected and much-needed creative comeback with a follow-up record, 1982's Creatures of the Night. Ironically, this was the album the now-departed Frehley wanted The Elder to be: an uncompromising collection of hook-filled hard-rock songs, made even better by new levels of songwriting and production sophistication. The problem was that nobody, not even the most loyal fans, were willing to give the band a shot anymore. Creatures of the Night and its supporting tour both sold terribly, with the band playing to nearly empty crowds in arenas it was able to sell out just a few years earlier. "Obviously, we had to pay penance for Unmasked and The Elder," Paul Stanley explained in his 2014 memoir Face the Music. "It was going to take years to win back our fans and make new fans. We had betrayed them. We had betrayed ourselves, too, and we weren't going to be easily forgiven."
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeSam 11 Nov - 19:13

11.11.2023 17:57:18

10 choses qui ont mal tourné avec la musique de Kiss de The Elder

Pour qu'un album aussi erroné que Music From "The Elder" de Kiss voie le jour, beaucoup de choses doivent mal tourner dès le début.

Et c’est exactement ce qui s’est produit lorsque les héros du rock des années 70 ont tenté de se sortir de la crise commerciale du début des années 80 en abandonnant à peu près tout ce qui les avait rendus populaires au départ.

Les flirts avec le disco et la pop sur Dynasty de 1979 et Unmasked de 1980 avaient aliéné les premiers fans de hard rock du groupe, alors Kiss a ramené Bob Ezrin, qui avait produit leur album bien-aimé de 1976, Destroyer, dans l'espoir de renouer avec le son qui leur avait apporté la renommée et fortune.

Le problème était qu’Ezrin profitait du succès critique et commercial de l’album concept extravagant de Pink Floyd, The Wall. À un moment donné, le plan de Kiss est passé de la création d'un album de retour aux sources à la création d'une grande déclaration multimédia, alimentée par une nouvelle écrite par Gene Simmons, qui forcerait les fans et les critiques à reconnaître leur génie créatif.

"Nous voulions un succès critique", a déclaré Paul Stanley à Classic Rock. "Et nous avons perdu la tête."

Nous examinons ci-dessous 10 choses qui n’ont pas fonctionné avec la musique de Kiss de « The Elder ».

1. Ace Frehley a atteint son point d'ébullition

Music From "The Elder" était le dernier album de Kiss à présenter le guitariste original Ace Frehley pendant encore 15 ans, ce qui en dit sans doute plus sur son intuition que sur les frictions internes du groupe. Déjà frustré par son rôle au sein du groupe, Frehley détestait la direction musicale de l'album et ne chantait que sur une seule chanson, "Dark Light". Ce sentiment de frustration a été exacerbé lorsque plusieurs de ses solos ont été supprimés du montage final. "J'aurais parié un million de dollars que l'album allait échouer", a déclaré Frehley en 2018. "J'ai fait de superbes solos dessus, et il y a de très bonnes chansons, mais ce n'était pas le bon disque pour l'époque. "

2. Eric Carr a reçu une introduction moins qu'impressionnante à Kiss

Cela aurait dû être le rêve d'un batteur devenu réalité : la chance de s'asseoir derrière le kit avec un groupe de rock rempli d'arène et définissant une époque. Au lieu de cela, le mandat d'Eric Carr avec Kiss a connu un début peu propice avec Music From "The Elder". "Je pense qu'Eric était pris entre les grognements d'Ace, l'opinion des autres et ma folie", se souvient le producteur Ezrin dans The Eric Carr Story de Greg Prato. Carr, qui a remplacé le batteur original Peter Criss, était tout simplement heureux d'être inclus, même si son premier album Kiss deviendrait l'un des plus notoires du groupe. Pire encore, Ezrin a fait appel au musicien de session Allan Schwartzberg pour remplacer la batterie de Carr sur « Odyssey » et « I ». "Je ne me souviens pas pourquoi nous avons fait ça, parce qu'Eric était parfaitement capable de tout gérer", a admis Ezrin dans le livre de Prato.

3. Bob Ezrin n'était pas en pleine forme

Le retour d'Ezrin aurait dû être synonyme de succès pour Kiss après une série de ratés à tendance pop. Mais le producteur, qui profitait du succès de The Wall de Pink Floyd, a encouragé Kiss à mordre bien plus qu'il ne pouvait mâcher. Ezrin luttait également contre ses propres démons alors que lui et le groupe décampaient vers le studio de Frehley à Wilton, Connecticut, pour travailler sur l'album. "Mon mariage était rompu et j'étais avec quelqu'un de nouveau", a avoué Ezrin dans The Eric Carr Story. "Je me droguais et je n'étais pas au meilleur de ma forme – ce n'était pas une bonne expérience."

4. C'était une tentative malavisée de plaire aux critiques musicaux

Après des années où même leurs meilleurs travaux ont été fustigés par les critiques musicaux, Kiss a fait une tentative malavisée pour convaincre ses adversaires de longue date. "Nous commencions à perdre le contact", a avoué Simmons dans Kiss: Behind the Music en 2001. "En fait, nous avons fait celui-là pour les critiques. Vous ne devriez jamais rechercher le respect, car le jour où les critiques et votre mère aiment la même musique que vous, c'est fini." "Nous pensions que Bob [Ezrin] pouvait nous sauver et nous remettre sur la bonne voie", explique Stanley dans le même livre. "[Le manager] Bill Aucoin croyait aussi beaucoup que c'était une façon de nous amener à un autre niveau et que nous impressionnerions les gens qui n'avaient jamais été attirés par nous. Et nous pensions la même chose. Comme je l'ai dit, nous étions délirants. "

5. Paul Stanley est allé trop loin

Avec le recul, Paul Stanley aurait souhaité ne pas s'être poussé aussi loin de sa zone de confort vocal sur Music From "The Elder". "Ce qui est sorti n'était, je ne pense pas particulièrement, très bon - parfois, c'est martelant, la plupart de mes voix sont là", a-t-il déclaré à Yahoo! "Si vous avez déjà vu The Little Rascals, [c'est comme] comment Alfalfa chantait avec une voix pseudo-opératique ou essayait de le faire." Stanley a admis que certaines chansons de The Elder, comme « Odyssey », fonctionnaient mieux avec d'autres chanteurs. "C'était une bonne chanson quand j'ai entendu Tony Powers, le gars qui l'a écrite, la chanter parce qu'elle était unique", a déclaré Stanley dans Kiss: Behind the Mask. "Le fait que je chante ça était juste tragique."

6. Tendance à poursuivre Bit Kiss sur le cul à nouveau

À plusieurs reprises, Kiss s'est rendu coupable d'avoir trop modifié son son pour mieux s'adapter à la musique la plus populaire du moment. Music From "The Elder" était censé corriger le groupe après deux disques dominés par le disco et la pop. Au lieu de cela, ils ont doublé leur mise en pariant sur un record conceptuel – et ont perdu. Même si le groupe s'est frayé un chemin pour retrouver les bonnes grâces des fans au milieu des années 80, la leçon n'a pas été pleinement retenue. En 1987, Kiss a essayé d'imiter le succès de Bon Jovi avec Crazy Nights, dominé par le clavier, et au milieu des années 90, ils ont sorti Carnival of Souls, aux influences grunge. "Était-il aussi honnête et authentique que nos autres trucs ? Non", a déclaré Simmons à UCR à propos de ce dernier album. "C'est comme aller dans un autre pays. Vous aimez la façon dont les Indiens de l'Est dansent et vous dites : 'Oh, c'est cool.' Ensuite, vous montez sur la piste de danse et vous essayez de le faire. Puis-je danser aussi bien que quelqu'un qui a dansé les danses des Indes orientales toute sa vie ? Non.

7. Fin de la séquence de victoires d'or et de platine de Kiss

Après l'échec critique et commercial de Unmasked dans les années 1980, qui a à peine obtenu l'or, Kiss avait besoin d'un LP hard rock accrocheur et sans fioritures pour rétablir sa suprématie. La musique de "The Elder" n'était pas ce LP. L'album a dérouté les fans, a été ridiculisé par les critiques et a été critiqué commercialement, s'arrêtant à la 75e place du Billboard 200 et devenant le premier album du groupe depuis des années à ne pas obtenir une certification or de la RIAA. "Ça a explosé", a avoué Gene Simmons à Classic Rock. "Il n'y a tout simplement pas d'autre façon de voir les choses."

8. Il n’y avait pas de film plus ancien

Selon Simmons, une version cinématographique de Music From "The Elder" a atteint un stade précoce de casting, avec la star de My Bodyguard Chris Makepeace dans le rôle principal. "Je ne me souviens pas si Patrick Stewart était impliqué en tant que Morpheus, il aurait pu l'être", se souvient Simmons. "Mais cela a commencé à prendre de l'ampleur. Et nous allions faire un film, mais, comme la plupart des films maintenant, plus de 95 pour cent ne sont jamais réalisés, même s'il y a des scripts et tout. Nous avons donc eu un traitement basé sur... Je veux dire, mon traitement – ​​mais il s’est arrêté là, et nous avons en quelque sorte abandonné. » En 2012, le réalisateur Seb Hunter a annoncé son intention d'adapter The Elder dans son propre film indépendant, allant même jusqu'à sortir une bande-annonce, mais le projet n'est pas encore terminé.

9. Kiss a dû abandonner ses projets de tournée sauvage

Quelle que soit la performance de leurs albums, on pouvait généralement compter sur Kiss pour conquérir le public en direct avec leurs spectacles rock typiquement épiques. Mais Music From "The Elder" a été un échec si lamentable qu'ils n'ont même pas pu tourner pour le soutenir. Dommage aussi, car les croquis découverts par Mark Ravitz (qui a créé le tout premier logo de la scène Kiss et conçu la scène de la tournée Destroyer) montrent une scénographie médiévale gigantesque, avec le groupe rassemblé autour d'un orbe lumineux et se produisant devant un phare. , temple égyptien et souhaitant bonne chance.

10. "Creatures of the Night" a été ignoré à tort

À tout le moins, l'échec total de Music From "The Elder" a réveillé Kiss. Ne comptant que deux membres originaux et avec sa carrière en jeu, le groupe a fait un retour créatif inattendu et indispensable avec le disque suivant, Creatures of the Night en 1982. Ironiquement, c'était l'album que Frehley, qui a aujourd'hui quitté le groupe, voulait que The Elder soit : une collection sans compromis de chansons hard-rock pleines d'accroches, rendues encore meilleures par de nouveaux niveaux de sophistication d'écriture et de production. Le problème était que plus personne, pas même les fans les plus fidèles, n’était prêt à donner une chance au groupe. Creatures of the Night et sa tournée de soutien se sont tous deux très peu vendus, le groupe jouant dans des arènes presque vide qu'il avait pu vendre à guichets fermés quelques années plus tôt. "De toute évidence, nous avons dû faire pénitence pour Unmasked et The Elder", a expliqué Paul Stanley dans ses mémoires de 2014 Face the Music. "Il allait nous falloir des années pour reconquérir nos fans et en créer de nouveaux. Nous les avions trahis. Nous nous étions trahis nous-mêmes aussi et nous n'allions pas être facilement pardonnés."
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeSam 11 Nov - 19:30

11.11.2023 18:15:19

Quel dommage cet album... S'il n'avait pas existé l'histoire aurait été différente. Ace serait parti tôt ou tard, mais il aurait probablement encore participé à un ou deux albums plus hard et forcément plus intéressant. A côté de cela, après la catastrophe "Unmasked", on en prend pour aussi cher avec cette compilation de mièvreries !
Quand on voit que l'excellent "Breakout" cosigné par Eric et Ace a été écarté du montage final alors qu'il y avait tellement de titres imbuvables sur cet album ; cela en dit long sur la lucidité des deux leaders !
Le plus affligeant est bien que l'alcoolique junkie avait les pieds plus sur terre et comprenait mieux la situation que les deux autres tocards... A pleurer de rire !
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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitimeHier à 17:28

27.04.2024

KISS DEMO - JUST A BOY - THE ELDER

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MessageSujet: Re: Music From The Elder ...   Music From The Elder ... - Page 14 Icon_minitime

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